Trwa ładowanie...

Chcesz zdać egzamin? Powiedz znajomym, czego się nauczyłeś

Avatar placeholder
19.01.2017 08:56
Chcesz zdać egzamin? Powiedz znajomym, czego się nauczyłeś
Chcesz zdać egzamin? Powiedz znajomym, czego się nauczyłeś

Uczniowie, którzy otrzymują wiedzę od kogoś innego i dzielą się nią z kolegami, później lepiej przypominają sobie szczegóły i dłużej je pamiętają. To może stanowić duży atut podczas testu, radzą badacze z Uniwersytetu Baylor.

"Mówienie komuś o tym, czego się nauczyliśmy jest dla studentów bardzo skutecznym sposobem na uczenie się, zamiast zwyczajnego ponownego czytania podręcznika lub notatek" - mówi psycholog Melanie Sekeres, główny autor badania, opublikowanego w czasopiśmie „Learning & Memory”.

W badaniu, studentom pokazano 24-sekundowe klipy z 40 filmów w ciągu około pół godziny. Badania koncentrowały się na ich zapamiętywaniu zarówno ogólnej fabuły filmów, a także takich szczegółów jak dźwięki, kolory, gesty, szczegóły tła i inne informacje obwodowe.

"Wybraliśmy głównie zagraniczne filmy i klipy, o których myśleliśmy, że większość studentów ich nie widziało. Wszystkie klipy zawierały krótkie sceny normalnych, codziennych zdarzeń, które naśladowały to, co może zdarzyć się w ciągu dnia, np. rodzinny obiad lub dzieci bawiące się w parku” – mówi Sekeres

Zobacz film: "Ile zrobisz pompek? Prosty test pozwala określić ryzyko chorób serca"
Osoby, które pamiętają więcej codziennych szczegółów, mają barwniejsze wspomnienia
Osoby, które pamiętają więcej codziennych szczegółów, mają barwniejsze wspomnienia (Shutterstock)

Naukowcy badali trzy grupy studentów studiów, każda po 20 uczestników, ze średnią wieku 21 lat. Członkowie jednej z grup po seanse odpowiedzieli na kilka pytań dotyczących tego, co zobaczyli.

Wszyscy uczestnicy przypominali sobie mniej szczegółów i informacji o temacie filmów w dłuższym odstępie czasu. Lecz zapomnieli percepcyjne lub "peryferyjne" szczegóły z filmów szybciej i w większym stopniu, niż w przypadku filmów z „centralnymi” tematami.

Druga grupa studentów otrzymała wskazówki przed tym, jak poproszono ich o przypomnienie sobie filmów. Oni lepiej przywoływali wyblakłą pamięć o peryferyjnych szczegółach. Jednakże, ich zapominanie centralnej informacji nie różni się od pierwszej grupy, która nie dostała podobnych wskazówek.

Najbardziej godne uwagi było to, że trzecia grupa, która odświeżyła pamięć o filmach, mówiąc komuś o nich wkrótce po obejrzeniu, zapamiętała zarówno informacje centralne i obwodowe lepiej, nawet po upływie dłuższego czasu.

„Metoda odświeżania wymaga sporo wysiłku, ale efekt może być tego wart. Mówimy ją przetestować sami, zmusić się, aby powiedzieć komuś o wykładzie. Nawet pisząc odpowiedź na kilka pytań o informacje, jesteśmy bardziej skłonni do zapamiętania informacji.

Niestety, po prostu ponownie odczytywanie lub biernie słuchanie swojego nagrania wykładu w nadziei na zapamiętywanie informacji nie jest dobrą strategią zapamiętywania" – dodaje.

10 sposobów na zmotywowanie dziecka do nauki
10 sposobów na zmotywowanie dziecka do nauki [10 zdjęć]

Szacunek do osoby, która daje wskazówki, ułatwia ich przyjęcie i wprowadzenie w czyn przez dziecko.

zobacz galerię

Sekeres zauważa, że to, że zapominamy o kilku szczegółach nie jest koniecznie złą rzeczą.

"Wiele z tych szczegółów nie wróci na żądanie. Nie zapomnimy o nich na stałe, bo to wskazywałyby na brak pamięci, po prostu może nie od razu mamy do nich dostęp. I to jest dobre. To oznacza, że nasze wspomnienia nie są tak złe, jak nam się wydaje.

Mózg jest adaptacyjny. Pamiętamy ważne rzeczy, w przeważającej części, a zapominamy o nieistotnych szczegółach. Nie chciałbyś przeszukiwać ton niepotrzebnych informacji w swoim mózgu" - mówi badacz.

Zobacz także

Jednak w niektórych sytuacjach, takich jak dawanie świadectwa naocznego świadka czy testy, szczegóły i kontekst mogą mieć kluczowe znaczenie dla dokładniejszego odtworzenia sytuacji. I na poziomie osobistym, detale składają się na bogatsze wspomnienia czasów rodzinnych.

Choć naukowcy koncentrują się na badaniu pamięci uczących się studentów, badania te mogą być również pomocne dla innych ludzi, w odblokowywaniu i gromadzeniu wspomnień.

"Jeżeli jest coś, co naprawdę chcemy zapamiętać, jak na przykład imiona osób, możemy przywołać nazwy i przypisać im jakiś szczegół, np. możemy powiedzieć, że Jim miał zieloną czapkę, a Susan nosiła czerwoną sukienkę”.

Jak dbać o mózg?
Jak dbać o mózg? [6 zdjęć]

Prawidłowo funkcjonujący mózg to gwarancja dobrego zdrowia i samopoczucia. Niestety, wiele chorób z

zobacz galerię

Zespół badawczy obecnie używa funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI), aby przyjrzeć się, jak aktywność mózgu zmienia się w czasie, kiedy tracimy wspomnienia z wiekiem.

"Identyfikacja zmian we wzorcach aktywności mózgu, które towarzyszą normalne procesy zapominania, pomogą nam zrozumieć różnice między prawidłowym i nieprawidłowym przetwarzaniem pamięci. Jako naukowcy, musimy najpierw zrozumieć, jak coś działa normalnie, zanim będziemy mogli spróbować to naprawić” - tłumaczy Sekeres.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze